Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Jeanette Fagerlid

tilbyr psykomotorisk

fysioterapi med

kortere ventetid

Timebestilling

Magnesium Glycinate

31. juli 2024



Magnesium er et mineral som deltar i over 300 ulike fysiologiske prosesser i kroppen.

Kroppen trenger å få tilført magnesium via maten og finnes naturlig i råvarer som nøtter, korn, grønnsaker, frukt, bær, meieriprodukter, kjøtt og fisk. 

I Norge er de generelle retningslinjene at du får dekket ditt daglige behov for magnesium gjennom et normalt og variert kosthold. Ser vi på forskning fra andre land, er det gode grunner til å stille spørsmål ved om dette egentlig stemmer. 

Kliniske tegn og symptomer på magnesium mangel:
Muskelkramper
Søvnproblemer
Stress, nedstemthet og engstelse
Utmattelse
Forstoppelse
Hodepine og migrene
Høyt blodtrykk

Hvorfor får vi magnesium mangel? 

Ultraprossesert mat mangler magnesium

Mindre magnesium i jorden

I tillegg bruker kroppen ekstra magnesium ved:
Stress
Koffein
Sukker
Alkohol

Det finnes mange ulike typer magnesium som hjelper til mot ulike plager:
Mg Glycinate er til generell bruk for å oppnå en avslappende effekt på nervesystemet.
Mg Threonate brukes ved søvnvansker, nedstemthet og engstelse.
Mg Citrate kan hjelpe ved forstoppelse.

Magnesium har få bivirkninger, men skal ikke brukes ved lavt blodtrykk eller ved nyreproblemer.
Forhør deg med din lege dersom du vurderer å forsøke et magnesium tilskudd mot dine helseplager.

Referanser:

Magnesium----Comprehensive Guide. Forms of magnesium, benefits, dosages, impact on Vitamin D. - YouTube 



Share on Facebook

Personvernerklæring

Logg inn